تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۷
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۸۷۹۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴؛ رویا یا واقعیت؟ | کوچ فولادسازان به بازار‌های دیگر

‌می‌متالز - عرضه محصولات فولادی در بورس کالا اگر منجر به شفافیت شود می‌تواند یک گام موثر در بازار فولاد ایران باشد به شرطی که از مشکلات غافل نشد و برای حل آن‌ها مدیریتی یکپارچه و استراتژیک اتخاذ کرد.

به گزارش می‌متالز، به‌جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که صنعت فولاد همواره از مهمترین صنایع ارزآور کشور است که در شرایط کنونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. تامین مواد اولیه و اخذ عوارض صادراتی سنگین را می‌توان از مهمترین چالش‌های فولادسازان برشمرد هرچند به این چالش‌ها، مشکلات دیگری را همچون قطعی گاز باید اضافه کرد.

کارنامه درخشان صنعت فولاد در ارزآوری برای یک کشور از یک طرف و ایجاد اشتغال‌زایی در جامعه از طرف دیگر همچنان سبب شده که نگاه ویژه‌ای از سوی مسوولان به صنعت فولاد شود، ولی این نگاه امروز نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک و هماهنگ برای برطرف کردن مشکلات اساسی فولادسازان دارد.

تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ افق مهمی است که وظیفه آن بر دوش فولادسازان سنگینی می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه چشم‌انداز روشنی را از پایان جنگ روسیه و اوکراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد به نظر می‌رسد فولادسازان ایرانی همچنان برای جذب مشتری در بازار جهانی باید در مسیری گام بردارند که برآمده از خلاقیت و کیفیت بالای تولید محصول باشد.

افزایش چشمگیر خرید فولاد چین از روسیه در شرایط کنونی سبب شده تا صادرکنندگان ایرانی در حوزه فولاد به سراغ بازار‌هایی بروند که تحریم در آن‌ها کارساز نیست تا بتوانند به سهولت ارز ناشی از صادرات را به کشور وارد کنند. تحریم ظالمانه ایران در بازار جهانی فولاد توسط آمریکا به نوعی از یک طرف کیفیت رقابت در بازار‌های جهانی را کاهش داده است و از طرف دیگر موجب گران‌تر خرید کردن مشتریان پروپاقرص فولاد جهان از کشور‌های دیگر به جز ایران شده است.

ارائه راهکار‌های اجرایی به صادرکنندگان محصولات فولادی در شرایط کنونی نیازمند تامل دقیق توام با بررسی همه‌جانبه بازار فولاد در جهان است. برای بررسی شرایط کنونی بازار فولاد ایران و جهان و ارائه راهکار عملیاتی به منظور حل مشکلات صنعت فولاد در کشورمان به سراغ دوتن از کارشناسان این حوزه رفته‌ایم، تا نظر آن‌ها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.


اگر بخواهیم به صورت جدی استخراج سنگ آهن از معادن متعدد ایران را افزایش دهیم باید درباره واردات ماشین‌آلات به روز معدنی به کشور راهکاری اساسی و عملیاتی را در نظر بگیریم


تامین سنگ‌آهن با عیار بالا نیازمند توسعه تکنولوژی معدنی در حوزه اکتشافات


علی بیات از کارشناسان و صاحب‌نظران بازار فولاد ایران با اشاره به اینکه با تداوم شرایط کنونی در بازار فولاد ایران به لحاظ تولید و صادرات دست‌یابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ بسیار سخت و دشوار است، گفت: برای افزایش تولید فولاد نیازمند استخراج بیشتر سنگ‌آهن هستیم که در شرایط کنونی شاید کمبود سنگ آهن و مواد اولیه برای فولادسازان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.

بیات به فرسودگی ماشین آلات معدنی در معادن سنگ آهن ایران اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم به صورت جدی استخراج سنگ آهن از معادن متعدد ایران را افزایش دهیم باید درباره واردات ماشین‌آلات به روز معدنی به کشور راهکاری اساسی و عملیاتی را در نظر بگیریم.

بیات بازگشت ارز حاصل از صادرات را مشکل مهم دیگری دانست که هم‌اکنون برای فولادسازان ایرانی به یک چالش مهم تبدیل شده است و افزود: با توجه به اینکه سهم واردات چین نسبت به خرید فولاد از روسیه بیشتر شده و میزان صادرات فولادسازان ایرانی به چین هم کمتر از گذشته است باید برای بازاریابی محصولات فولادی ایران در جهان زیر سایه تحریم هم تاملی شگرف کرد.

وی خواستار پیشرفت اکتشاف معادن برای تولید مواد اولیه در صنعت فولاد ایران شد و تصریح‌کرد: موضوع تامین سنگ‌آهن با عیار بالا برای فولادسازان را می‌توان در داخل کشور حل وفصل کرد به شرطی که در حوزه اکتشاف بتوان با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا گام‌های اساسی و مهم برداشت.


عرضه محصولات فولادی در بورس کالا اگر منجر به شفافیت شود می‌تواند یک گام موثر در بازار فولاد ایران باشد به شرطی که از مشکلات غافل نشد


جدال فولادسازان با بازار راکد داخلی و جهانی در سایه تحریم


حسام‌الدین والی از دیگر صاحب نظران صنعت فولاد ایران با بیان اینکه این صنعت هم‌اکنون نیازمند حمایت مسوولان و هماهنگی دقیق دستگاه‌های دولتی است، گفت: کمبود خرید فولاد در بازار‌های داخلی و خارجی دغدغه فولادسازان ایرانی را دوچندان کرده که باید دولت برای این مضوع راهکار‌های مهم و جدی را در نظر بگیرد.

والی با اشاره به چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد در صورت تداوم شرایط کنونی بسیار مبهم ارزیابی کرد و افزود: هزینه‌های جاری از برق، گاز و آب گرفته تا حقوق‌کارگران برای فولادسازان افزایش جشمگیری داشته است، ولی در حوزه قیمت‌گذاری با توجه به افزایش نرخ ارز شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم که وقوع این اتفاق انگیزه فولادسازان برای تولید به صورت چشمگیری کاهش داده است.

این کارشناس حوزه فولاد کوچ فولادسازان به سایر بازار‌های دیگر را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا اگر منجر به شفافیت شود می‌تواند یک گام موثر در بازار فولاد ایران باشد به شرطی که از مشکلات غافل نشد و برای حل آن‌ها مدیریتی یکپارچه و استراتژیک را اتخاذ کرد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده